UJ.com
                        SUNDAY, JANUARY 21, 2018
Make Homepage /  Add Bookmark
Front Page
Nation
Business
Search
Subscription
Advertising
About us
Copyright
Contact
 

   Username:
   Password:


Registration

 
GISMETEO.RU
UJ Week
Top 1   

    
Nation    

Court upholds ruling against TV stations
Journal Staff Report

KIEV, Aug. 30 A Kiev court of appeals on Monday upheld a previous ruling stripping two independent television stations of frequencies, a move that may suspend their expansion in the countrys regions and potentially destroy the channels.

Channel 5 and TVi, which are known for allowing opposition figures to speak and to criticize the authorities, were challenged by a rival media group owned and controlled by Ukraines security service chief Valeriy Khoroshkovskiy.

The development is perhaps the most critical attack on freedom of speech in Ukraine since the election of Viktor Yanukovych to the presidency in February.

By the hands of the new Ukrainian KGB, Yanukovych has stolen from Channel 5 and TVi the opportunity to deliver the truth, and from the society - the right to obtain objective information, Yulia Tymoshenko, a former prime minister and the leader of the largest opposition group in Parliament, said.

The ruling comes on a day when Yanukovych has been visiting Germany and assuring German Chancellor Angela Merkel that Ukraine is committed to democracy and the freedom of speech.

The question that we face is whether Ukraine will have one of the liberties that is called the freedom of speech, Yuriy Stets, a lawmaker from the opposition Our Ukraine-Peoples Self-defense group, said.

The authorities demonstrated one more time that it can do whatever they want and nobody can prohibit them from doing so, Stets said. There is no power that could stop them.

Channel 5 and TVi will be able to appeal the ruling at the Supreme Court of Appeals after the Kiev Court of Appeals issues the ruling on Sept. 3, but few expect that the stations will prevail.

I cannot say that the ruling was unexpected, Stets said.

Three Ukrainian television stations, Channel 5, TVi and Chernomorska, earlier this month went on a one-hour warning strike in protest of what they call encroachment on the freedom of speech.

Should the channels lose the frequencies, their expansion into Ukrainian regions would be reversed, effectively reducing their broadcast to few cities, such as Kiev.

That may undermine the channels financially by reducing their potential advertizing revenues, and may eventually trigger massive layoffs of journalists.

The International Press Institute (IPI), the worlds oldest global press freedom organization, in an open letter to President Viktor Yanukovych on Wednesday, expressed concerns over significant deterioration in the press freedom in Ukraine.

The Vienna-based IPI is the second international media organization to issue the criticism in less than a month after the Paris-based Reporter Without Border had slammed the authorities with the same criticism on July 20. (tl/ez)




Log in

Print article E-mail article


Currencies (in hryvnias)
  19.01.2018 prev
USD 28.78 28.67
RUR 0.507 0.507
EUR 35.21 34.98

Stock Market
  18.01.2018 prev
PFTS 330.8 334.2
source: PFTS

OTHER NEWS

Ukrainian Journal   
Front PageNationBusinessEditorialFeatureSubscriptionAdvertisingSearchAbout usCopyrightContact
Copyright 2005 Ukrainian Journal. All rights reserved
Programmed by TAC webstudio